در این بخش به تعدادی از سوالات مراجعهكنندگان به كلینیك و وبسایت كه جنبه عمومی و مشترك برای اكثر افراد كم شنوا دارند پاسخ داده شدهاست.
شما نیز میتوانید با ارسال سوال خود در بخش تماس با ما پاسخ سوالات خود را از طریق ایمیل یا دراین بخش دریافت نمائید.
مختصصین شنوایی كلینیك نیز خوشحال خواهند شد بطور تلفنی یا ملاقات حضوری مشاوره لازم را به شما ارائه نمایند.
پاسخ- ایشان به احتمال قوی دچار کم شنوایی حسیعصبی در فرکانسهای بالا (پیرگوشی) در هر دو گوش هستند. استفاده از سمعکهای هوشمند که بتواند در محیطهای شلوغ کارایی لازم را داشته باشد و فرکانسهای پایین را تقویت نکند توصیه میشود.
پاسخ- اول باید بررسی شود آیا سوت (فیدبک) سمعک در نتیجه حرکت لاله گوش و در نتیجه جابجایی سمعک میباشد یا خیر. افراد کم شنوا درهنگام استفاده از تلفن نباید آن را بر روی سمعک فشار دهند بلکه باید گوشی تلفن چند سانتیمتر از میکروفون سمعک فاصله داشته باشد. البته خیلی مواقع این راهحل نیز جواب نمیدهد. با پیشرفت تکنولوژی ، امروزه دو راهحل برای افزایش کارایی سمعک با تلفن معرفی شدهاست: ١-استفاده از برنامههایی که سمعک با نزدیک شدن گوشی تلفن به صورت خودکار به حالت تلفن میرود. دراین حالت فرد فقط صدای تلفن را میشنود و بنابراین صدا از وضوح کافی برخورداراست و همچنین فرد صداهای مزاحم محیطی را نمیشود. البته ایراد این روش این است که اگر گوشی تلفن به مقدار معینی از سمعک فاصله بگیرد ممکن است صدا قطع شود (به علت میدان مغناطیسی بین دو وسیله). ٢-تکنولوژی جدیدتری که امروزه رایج شده است سیستم های بلوتوث است. این تکنولوژی از طریق امواج بلوتوث صدای تلفن را به سمعک منتقل می کند. صدای رسیده به سمعک بسیار واضح و شفاف خواهد بود. البته این مستلزم این است که تلفن شما مجهز به بلوتوث باشد.
پاسخ- باید بدانیم که ما توسط مغزمان میشنویم نه گوشهایمان. در بخش ساقه مغز ساختارهایی وجود دارد که میتوانند صداهای مزاحم را سرکوب کرده و گفتار را برای فرد طبیعی واضح سازند. این مکانیسمها با ایجاد کم شنواییهای حسیعصبی دچار اشکال میشوند. بنابراین بیشتر افراد کم شنوا در محیطهای نویزی در درک گفتار دچار مشکل میشوند. شما باید از سمعکهای چند برنامهای استفاده کنید که دارای تکنولوژیهای حذف نویز، میکروفونهای جهت دار و افزایش گفتار باشند. همچنین استفاده از سمعک در هر دو گوش برای افزایش درک گفتار در محیطهای نویزی توصیه میشود.
پاسخ- معمولاً با تکنولوژیهای رایج نمیتوان به این میزان کم شنوایی سمعک داخل گوشی تجویز کرد زیرا مشکل تقویت کم و فیدبک وجود دارد. اخیراً سمعکهای داخل گوشی توسط برخی شرکتها عرضه شدهاست که میتوانند این میزان از کم شنوایی را پوشش بدهند البته باید بیمار مورد ارزیابی قرارگیرد تا میزان پاسخدهی این سمعکها درهر فرد مشخص شود. در صورتی که مشکل شما با دید سمعک (ظاهر) است میتوانید از سمعك پشت گوشی مینیاتوری رسیور داخل كانال گوش RIC استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد RIC به بخش تکنولوژیهای نوین سایت مراجعه نمایید.
پاسخ- سمعکهای دیجیتال دارای مداری هستند که با ورود اصوات شدید به سمعک آنها را شناسایی کرده و با یک مدار فیدبک دوباره به تقویت کننده برمیگردانند و مانع از تقویت این صداها میشوند زیرا این اصوات برای فرد آزاردهنده و آسیبرسان است. زمانی که طول می کشد تا سمعک از مدار فیدبک خارج شود صدای سمعک قطع میشود. درصورتی که این قطع صدا در درک گفتار وشنیدن شما مشکلی ایجاد میکند باید برای تنظیم مجدد سمعک به کلینیک مراجعه کنید.
پاسخ- سه راهحل میتواند به شما کمک کند:
- استفاده از کلاهی که مانع از رسیدن نویز باد به سمعک شما شود.
- در صورتی که سمعک شما دارای تکنولوژی میکروفونهای جهتداراست باید این تکنولوژی غیرفعال شود و در صورت نیاز، بهره فرکانسهای پایین توسط ادیولوژیست کاهش یابد.
- از سمعکهایی استفاده کنید که مجهز به تکنولوژی Wind noise reduction (حذف نویزباد) باشند.
پاسخ- به این پدیده اثر انسداد گفته میشود که فرد حس میکند داخل یک چاله صحبت میکند. افراد کمشنوایی که برای اولین بار سمعک دریافت میکنند ممکن است درجاتی از اثر انسداد را تجربه کنند. این حالت طبیعی است و فرد بعد از مدتی به آن عادت میکند ولی اگر این مشکل به گونهای باشد که فرد به آن عادت نکند یا آزاردهنده باشد باید برای تنظیمات و تغییرات لازم به ادیولوژیست (متخصص شنوایی) مراجعه کند. البته این بیمارباید مورد ارزیابیهای دقیق قرارگیرد تا در صورت لزوم از سمعکهای قالب باز (Open Fitting) استفاده کند.
پاسخ- شما یا از سمعکی استفاده میکنید که خطی است یا سمعک شما به خوبی تنظیم نشده است. سمعکهای خطی برای تمام صداهای ورودی به مدار یک میزان تقویت را اعمال میکنند ولی سمعکهای غیرخطی برای ورودیهای مختلف (صداهای ضعیف، متوسط و بلند) تقویتهای متفاوتی دارند. یعنی برای صداهای ضعیف تقویت زیادی اعمال میکنند ، برای اصوات متوسط بهره متوسطی دارند و اصوات بلند را اصلا تقویت نمیکنند یا تقویت کمی دارند. بنابراین به نظر میرسد که سمعک شما خطی باشد یا شما یک سمعک غیرخطی دارید که به اشتباه بر اساس فرمولهای خطی تجویز شده است. ذکر این نکته ضروری است که سمعک دیجیتال لزوماً به معنای سمعک غیرخطی نیست.
پاسخ- بله. اولاً شما کاندید استفاده از سمعکهای داخل گوشی نیستید زیرا استفاده از سمعکهای داخل گوشی می تواند عفونت گوش شما را تشدید کند و همچنین مایعات گوش شما به سمعک آسیب میرساند. شما باید از سمعکهای پشت گوشی با ونت بزرگ (ونت: ایجاد سوراخی در قالب سمعک برای تهویه هوای داخل گوش و جلوگیری از اثر انسداد) یا از سمعکهای قالب باز استفاده کنید.
پاسخ- بله. اولاً شما کاندید استفاده از سمعکهای داخل گوشی نیستید زیرا استفاده از سمعکهای داخل گوشی می تواند عفونت گوش شما را تشدید کند و همچنین مایعات گوش شما به سمعک آسیب میرساند. شما باید از سمعکهای پشت گوشی با ونت بزرگ (ونت: ایجاد سوراخی در قالب سمعک برای تهویه هوای داخل گوش و جلوگیری از اثر انسداد) یا از سمعکهای قالب باز استفاده کنید.
پاسخ- رضایتمندی از سمعک فاکتور بسیار پیچیدهای است.اولاً رضایتمندی به انتظارات فرد از سمعک مربوط میشود. ممکن است خواهر شما انتظارات واقعی از سمعک داشته باشد ولی شما انتظار دارید که سمعکتان مانند گوش عمل کند. اگر اینگونه است از یک ادیولوژیست با تجربه درخواست مشاوره نمایید. دوماً از آنجایی که فاکتورهای متعددی در شنوایی نقش دارند بنابراین میزان کم شنوایی نمیتواند پیشآگهی رضایتمندی باشد. شما و خواهرتان از نظر میزان آستانههای شنوایی با هم برابر هستید ولی آیا درک گفتار شما و ایشان به یک اندازه است؟ آیا سیستم پردازش شنوایی شما در مغز به یک اندازه کارایی دارد؟
بیشتر افراد با کم شنواییهای یکسان، تواناییهای شنیداری متفاوتی دارند بنابراین رضایتمندی از سمعک نیز در افراد متفاوت است.
پاسخ- چند احتمال وجود دارد: ١- شما در منطقه فرکانسهای پایین شنوایی طبیعی دارید در حالی که سمعک این فرکانسها راتقویت میکند. برای رفع این مشکل متخصص شنوایی باید بهره سمعک را در منطقه فرکانسهای پایین کاهش دهد (البته در صورتی که سمعک شما چنین توانایی داشته باشد) و یا با ایجاد ونت در قالب یا پوسته میتواند به صورت طبیعی این کار را انجام دهد. ٢- سمعک شما غیرخطی است و برای صداهای ضعیف محیطی بهره بالایی دارد. شما چندین سال است که دچار کم شنوایی هستید بنابراین مدتهاست که صداهای ضعیف را نشنیدهاید بنابراین طبیعی است که با دریافت اولین سمعک این صداها را به عنوان صداهای مزاحم شناسایی کنید. مطمئن باشید که در مدت دو هفته تا یک ماه به این صداها عادت خواهیدکرد. در صورتی که عادتپذیری به این صداها صورت نگرفت به متخصص شنوایی برای کاهش تقویت اصوات ضعیف مراجعه نمایید. ٣- نویز مدار سمعک بالا باشد که این بیشتر در مورد سمعکهایی مطرح است که سیستمهای پردازشی قوی دارند.
پاسخ- بله. آزمایشات الکتروفیزیولوژیک همچون OAE، ABR و ASSR میتواند برای کشف کاهش شنوایی احتمالی کمک کند. البته برخی کودکان دچار مشکلاتی نظیر اختلالات توجه و هایپراکتیویتی هستند که ممکن است به اصوات واکنش ندهند.
پاسخ- خیر. چنین رابطهای وجود ندارد. استفاده از تکنولوژیهای سمعک به نیازهای بیماران و مشکلات ارتباطی او مربوط میشود. این تصورغلطی است که در عموم جامعه وجود دارد. اتفاقاً افرادی با کمشنواییهای ملایم به تکنولوژیهای بالاتری نیاز دارند تا افرادی با کم شنواییهای شدید.
پاسخ- شما باید از سمعکی استفاده کنید که به فنآوری Automatic Equalizer ٍ مجهز باشد که بتواند در صورت نیاز در برخی مواقع تقویت سمعک را به صورت خودکار افزایش دهد. همچنین می توانید از سمعکی با ریموت کنترل استفاده کنید تا در صورت نیاز بتوانید ولوم سمعک و برنامههای آن را خیلی سریع تغییر دهید.
پاسخ- خیر. همان طور که دو گوش داریم باید از ورودی هر دو گوش برای شنیدن استفاده کنیم. بسیاری از پردازشهای مغزی به واسطه شنوایی دو گوشی انجام میشود. شاید حدود بیست مزیت برای شنوایی دو گوشی وجود دارد. در نوزادان و کودکان استفاده از سمعک دو گوشی امری حیاتی است. بنابراین استفاده از سمعک دو گوشی توصیه میشود مگر اینکه فرد اظهار نارضایتی نماید.
پاسخ- این مشکل بسیاری از افراد مبتلا به کم شنوایی حسیعصبی است. شما میتوانید از حلقههای القایی (سیستمهای لوپ) و Direct Audio Input استفاده کنید. در این حالت کیفیت صدای تلوزیون و ضبط بسیار بالا میرود.
پاسخ- کودک شما نیاز به استفاده از سیستمهایFM دارد. برای شناخت بیشتر و تهیه اف-ام با متخصص شنوایی مشاوره نمایید.
پاسخ: تفاوتی ندارند. در واقع شنوایی سنجی درست است و نوار گوش در بین برخی پزشکان مردم مصطلح شده است.