هر 3 گروه اصلی سمعك‌ها از لحاظ نوع فن‌آوری بكاررفته در ساخت آنها به 2 گروه آنالوگ و دیجیتال تقسیم‌بندی می‌شوند :

فن آوری دیجیتال

چرا صدای موسیقی پخش شده از CD در مقایسه با موسیقی پخش شده از ضبط صوت شفاف‌تر، واضح‌تر، و بدون صدای پس زمینه است . حداقل نیمی از دلیل آن به واسطه تفاوت فن‌آوری آنالوگ و فن‌آوری پردازش صدا به طور دیجیتال است.

فن‌آوری ساخت سمعك در چند سال گذشته با سرعت زیادی رو به رشد و تغییر بوده ، دراین مسیر ریز پردازنده‌های كامپیوتری و مدارات دیجیتال انقلابی ایجاد كرده‌اند. سمعك‌های دیجیتال دارای یك یا چند ریز پردازنده می‌باشند كه امواج صدای آنالوگ را به زبان كامپیوتری صفر و یك تبدیل می‌كنند.

صدای تبدیل شده به این صورت بسیار سریعتر و دقیقتراز امواج صدای آنالوگ پردازش می‌شود ، در واقع صداهای ورودی به نسبت یك میلیون‌ بار (یا بیشتر) در ثانیه تجزیه و تحلیل می‌شوند. مدارات سمعك دیجیتال شدت‌ها و فركانس‌های صدا را تجزیه و تحویل می‌نماید و آنها را پس از حذف صداها و نویزهای مزاحم دقیقاً منطبق با كاهش شنوایی توانخواه تنظیم و تطبیق می‌دهد.

به عنوان مثال ممكن است فردی در شنیدن صداهای زیر مشكل داشته باشد حال اگر كلیه فركانس‌ها به طور یكسان برای او تقویت شوند (پدیده‌ای كه در سمعك‌های آنالوگ رخ می‌دهد) مسلماً صدا برای شخص ناخوشایند و بلند خواهد بود و توانخواه قابلیت درك و تشخیص كلمات را از دست خواهد داد. سمعك‌های دیجیتال این توانایی را دارند تا ازمیان صداهای ورودی فقط آن دسته از صداها را تقویت كنند كه فرد در شنیدن آنها مشكل دارد. فن‌آوری دیجیتال طی چند سال اخیر پیشرفت بسیار شایانی داشته و ویژگی‌های خاص و ممتازی كه توانایی شنیداری افراد كم‌ شنوا را در شرایط شنیداری مختلف بهتر و مفید‌تر می‌نماید به سمعك‌های دیجیتال اضافه گشته‌اند. سمعك‌های دیجیتال از طریق كامپیوتر و دستگاه تنظیم (Hi-Pro) یا در گروه محصولات دیجیتال قابل برنامه‌ریزی دستی توسط پیچ‌‌گوشتی برنامه‌ ریزی و تنظیم می‌گردند.

فن آوری آنالوگ

فن‌آوری آنالوگ دقیقاً مانند سیستم‌های تقویت صدا (آمپلی فایر) معمول كه در ضبط‌ صوت‌های قدیمی كارمی‌كنند عمل می‌نماید. در این فن‌آوری صداهای دریافت شده از محیط اطراف توسط میكروفن سمعك به قسمت تقویت‌كننده سمعك به صورت سیگنال‌های الكترونیكی ارسال و پس ازتقویت از طریق بلندگوی سمعك به گوش فرد كم‌ شنوا می‌رسد. در این نوع فن‌آوری امكان تنظیم سمعك بسیار محدود می‌باشد و صرفاً امكان چند تنظیم اولیه مانند زیر و بم كردن صدا ، كاهش شدت صدا و ... در حد محدود موجود می‌باشد. مهم‌ترین ایراد فن‌آوری آنالوگ درتقویت كلیه صداهای اطراف شخص كم‌ شنوا حتی صداهای مزاحم و پس‌زمینه می‌باشد كه این موضوع موجب گیجی، سردرد و كاهش قدرت درك فرد كم ‌شنوا درمحیط‌های شلوغ و پرسر و صدا مانند خیابان می‌شود. در این نوع فن‌آوری با توجه به محدودیت تنظیم فركانس‌ها انواع رایجی از كم‌ شنوایی ها مانند كم ‌شنوایی در فركانس‌های زیر را نمی‌توان به درستی پوشش و تقویت نمود.

سمعك قابل برنامه‌ ریزی نیز نوعی پیشرفته از فن‌آوری ‌آنالوگ می‌باشند كه علی‌رغم تنظیم توسط كامپیوتر و دستگاه تنظیم همچنان از فن‌آوری ارزان آنالوگ درآنها استفاده شده است .این نوع سمعك با توجه به پارامترهای تعبیه شده در آن این توانایی را دارد كه از طریق كامپیوتر به طور محدود طبق منحنی كاهش شنوایی توانخواه تنظیم شود یا در صورت كاهش مجدد یا تغییر شنوایی توانخواه مجدداً تنظیم شود. این نوع سمعك می‌تواند دارای چند كانال یا حتی چند برنامه برای تنظیم در محیط‌ها و الگوریتم‌های مختلف باشد. با این وجود از لحاظ كیفیت صدایی و فن‌آوری هیچگونه ارجحیتی بر سمعك‌های آنالوگ معمولی ندارد. توانخواه می‌تواند با زدن كلید برنامه روی سمعك یا دکمه كنترل از راه دور برنامه سمعك را جهت استفاده درمكان كار، استادیوم ، تلفن و... تغییر و انتخاب نماید.

حذف سوت (Feedback Cancellation)

حتما تاكنون به سمعك‌هایی كه به صورت مداوم و یا منقطع سوت می‌زنند ، برخورد كرده‌اید؛ در مواقعی كه بیمار نیاز به تقویت صوتی بالایی دارد و یا كانال گوش باریك است ، احتمال دارد كه سمعك‌هایی با تكنولو‍‍ژی پایین سوت بزنند. این مشكل می‌تواند هم عامل رنجش بیمار و رد سمعك‌ شود و هم كیفیت شنیداری را پایین بیاورد. همچنین این سوت توسط دیگران نیز شنیده می‌شود كه می‌تواند نامطلوب باشد. این فن‌آوری همانند یك رادار كلیه فركانس‌های تقویت شده توسط سمعك‌ را بصورت خودكار رصد کرده و در صورت مشاهده هرگونه اعوجاج و سوت در هركدام از فركانس‌ها سریعاً نسبت به حذف آن در همان فركانس اقدام می‌نماید.

فن‌آوری بلوتوث (Bluetooth)

درصورتی كه فرد كم شنوا تمایل به ارتباط با دنیای الكترونیك اطراف خود دارد ، می‌تواند از فن‌آوری بلوتوث استفاده نماید. بسیاری از افراد كم شنوا در هنگام تماشای تلویزیون ، گوش دادن به موسیقی و صحبت كردن با تلفن همراه ، درك گفتار پایینی دارند. این افراد می‌توانند از طریق فن‌آوری بلوتوث تعبیه شده در سمعك‌ خود و بوسیله متعلقات استاندارد آن صدای تلویزیون و تلفن همراه خود را بدون مزاحمت صداهای پس‌زمینه محیط مستقیم از طریق سمعك‌ خود بشنوند. استفاده از فن‌آوری بلوتوث بسیار آسان است و علی‌رغم افزایش قیمت سمعك‌های دارای این فن‌آوری مزایا و راحتی فوق‌العاده‌ای برای افراد كم شنوا فراهم می‌نماید.

فن‌آوری بی‌سیم  (Wireless)

 افرادی كه همزمان برای هر دو گوششان از سمعك‌ استفاده می‌كنند معمولا امكان تنظیم پارامتر‌ها یا برنامه‌های هر دو سمعك‌ را بصورت همزمان ندارند. با استفاده از فن‌آوری بی‌سیم سمعك‌های هر دو گوش با هم مرتبط می‌شوند و با استفاده از یك ریموت كنترل سمعك‌ می‌توان همزمان پارامتر‌ها یا برنامه‌های هر دو سمعك‌ را تغییر داد. بنابراین فرد می‌تواند از مزایای شنوایی دو گوش به خوبی بهره‌ ببرد و به راحتی از هردو سمعك‌ استفاده نماید. 

ویژگی های شنیداری  نوین بكار‌رفته در سمعك‌ های دیجیتال

در این بخش ابتدا ویژگی‌های شنیداری نوین و سپس ملحقات جدید سمعک‌های دیجیتال معرفی می‌شوند.
مسلماً آشنایی کافی با امکانات و ویژگی‌های شنیداری نوین سمعک‌های دیجیتال این شانس را به افراد كم‌ شنوا می‌دهد که بهترین نوع سمعک منطبق با نیازهای شنیداری، نوع و میزان كاهش شنواییشان و متناسب با بودجه اقتصادی خود را انتخاب نمایند.

فن‌آوری پلاس (Plus Technology)

فن‌آوری پلاس به صورت انحصاری توسط شركت زیمنس از ابتدای سال 2011 در سمعك‌های ركستون ارایه شده‌است.
این فن‌آوری مجموعه كاملی از پیشرفته‌ترین فن‌آوری‌های شنیداری دیجیتال مانندSound Brilliance ، Sound Radiance ،Feedback Preventer و Sound Tailoring می‌باشند كه حداكثر تعادل ایده‌آل بین ویژگی‌های وضوح گفتار، كیفیت صوت و سازگاری سمعك با كم ‌شنوایی فرد را فراهم می‌سازد.
متخصصین زیمنس با ارایه این فن‌آوری سعی نموده‌اند كلیه مشكلات افراد مصرف‌كننده سمعك را كه تا كنون موجب رد سمعك یا اذیت آنها در محیط‌های شنیداری مختلف بوده را رفع نمایند.

تمركز 360 درجه (Focus 360)

فن‌آوری تمركز 360 درجه اوج خلاقیت و فن‌آوری پیشرفته در سمعك‌های دیجیتال می‌باشد. این فن‌آوری محیط شنیداری اطراف كاربر سمعك را به طور پیوسته مانند رادار اسكن و بررسی نموده و مناسب‌ترین الگوی جهت‌ داری را به صورت خودكار برای افزایش سیگنال‌های گفتاری اطراف كاربر سمعك انتخاب می‌نماید. به بیان دیگر این فن‌آوری با تركیب استفاده از میكروفن‌های جهت‌ دار خودكار و آداپتیو این امكان را برای كاربر سمعك فراهم می‌نماید كه كاربر در تمامی محیط‌های شنیداری شلوغ و پرنویز صداهای اصلی و مور نظر خود را به وضوح با حداكثر درك گفتار بشنود.

داده نگاری (Data logging)

سمعك‌های مجهز به فن‌آوری داده نگاری، اطلاعات با ارزشی از فعالیت‌های شنیداری روزانه و میزان استفاده از برنامه‌های مختلف سمعك توسط كاربر را ثبت می‌كنند. به این صورت كه سمعك پس از تنظیم اولیه ، به مدت یك ماه توسط كاربر استفاده می‌شود. كاربر در شرایط محیطی مختلف، برنامه‌ها و ولوم كنترل موجود درسمعك را توسط كلید برنامه یا ریموت كنترل تغییرمی‌دهد تا برنامه مناسب آن محیط را بیابد و پس از یك ماه به متخصص شنوایی مراجعه می‌كند. متخصص شنوایی با بررسی حافظه سمعك از فعالیت‌های شنیداری كاربر و میزان استفاده از برنامه‌های سمعك اطلاع یافته و سمعك را براساس این داده‌ها تنظیم مجدد می‌نماید. بنابراین كاربر می‌تواند در شرایط محیطی مختلف ، استفاده بهتری از سمعك داشته باشد. این فن‌آوری در واقع همانند یك سیستم ضبط خودكار كلیه تجربه‌های شنیداری و تغییرات پارامترهای سمعك را  ضبط و در اختیار شنوایی‌شناس قرارمی‌دهد. سمعك‌های دیجیتالی كه این نوع فن‌آوری را دارند اصطلاحا به عنوان سمعك‌های هوشمند نیز در بازار شناخته شده‌اند.

داده نگاری (Data logging)

سمعك‌های مجهز به فن‌آوری داده نگاری، اطلاعات با ارزشی از فعالیت‌های شنیداری روزانه و میزان استفاده از برنامه‌های مختلف سمعك توسط كاربر را ثبت می‌كنند. به این صورت كه سمعك پس از تنظیم اولیه ، به مدت یك ماه توسط كاربر استفاده می‌شود. كاربر در شرایط محیطی مختلف، برنامه‌ها و ولوم كنترل موجود درسمعك را توسط كلید برنامه یا ریموت كنترل تغییرمی‌دهد تا برنامه مناسب آن محیط را بیابد و پس از یك ماه به متخصص شنوایی مراجعه می‌كند. متخصص شنوایی با بررسی حافظه سمعك از فعالیت‌های شنیداری كاربر و میزان استفاده از برنامه‌های سمعك اطلاع یافته و سمعك را براساس این داده‌ها تنظیم مجدد می‌نماید. بنابراین كاربر می‌تواند در شرایط محیطی مختلف ، استفاده بهتری از سمعك داشته باشد. این فن‌آوری در واقع همانند یك سیستم ضبط خودكار كلیه تجربه‌های شنیداری و تغییرات پارامترهای سمعك را  ضبط و در اختیار شنوایی‌شناس قرارمی‌دهد. سمعك‌های دیجیتالی كه این نوع فن‌آوری را دارند اصطلاحا به عنوان سمعك‌های هوشمند نیز در بازار شناخته شده‌اند.

حذف سوت (Feedback Cancellation)

حتما تاكنون به سمعك‌هایی كه به صورت مداوم و یا منقطع سوت می‌زنند ، برخورد كرده‌اید؛ در مواقعی كه بیمار نیاز به تقویت صوتی بالایی دارد و یا كانال گوش باریك است ، احتمال دارد كه سمعك‌هایی با تكنولو‍‍ژی پایین سوت بزنند. این مشكل می‌تواند هم عامل رنجش بیمار و رد سمعك شود و هم كیفیت شنیداری را پایین بیاورد. همچنین این سوت توسط دیگران نیز شنیده می‌شود كه می‌تواند نامطلوب باشد. این فن‌آوری همانند یك رادار كلیه فركانس‌های تقویت شده توسط سمعك را بصورت خودكار رصد کرده و در صورت مشاهده هرگونه اعوجاج و سوت در هركدام از فركانس‌ها سریعاً نسبت به حذف آن در همان فركانس اقدام می‌نماید.

الگوریتم‌های كاهش نویز (Noise Reduction Algorithm)

آیا تاكنون متوجه شده‌اید كه برخی از صداهای پس زمینه محیط (مانند صدای كولر، صدای آب و...) مانع از شنیدن و درك گفتار شما می‌شوند. این صداهای اضافی باعث ناراحتی و گیجی فرد شده و درك گفتار وی را كاهش می‌دهند. افراد كم شنوا در محیط‌های شلوغ مدام از این عبارت استفاده می‌كنند" می شنوم ولی متوجه نمی‌شوم". برای رفع این مشكل، فن‌آوری كاهش نویز و صداهای پس زمینه در محیط‌های شلوغ و پر سروصدا فعال شده و این صداهای مزاحم را كاهش می‌دهد. با كاهش صداهای پس زمینه محیطی، درك گفتار فرد افزایش می‌یابد.

خوگیری خودكار  (Automatic Acclimatization)

کاربرانی که تجربه قبلی استفاده از سمعک ندارند ، معمولا بهره پایین تری را نسبت به افراد باتجربه ترجیح می دهند. این کاربران به مرور زمان به صدای سمعک عادت کرده و نیاز به افزایش بهره سمعک دارند. بدین منظور کمپانی رکستون ، فن آوری پیشرفته ای به نام خوگیری خودکار را معرفی نموده است.این فن آوری در طول زمان مشخصی (2 هفته تا 2 ماه ) بهره سمعک را را به صورت خودکار در چهار مرحله زمانی افزایش می دهد. میزان زمانی و افزایش بهره برای هر دوره توسط ادیولوژیست تنظیم می شود.  خوگيري خودكار و متوازن سا زی خودكار از ويژگيهاي سمعكهايي است كه امروزه به آنها اصطلاحاً هوشمند مي‌گويند.

تنظیم فركانسی خودكار (Automatic Egualizer)

اگر شما از سمعك در محیط‌های مختلف و متفاوت شنیداری بهره می برید و استفاده از كلید برنامه سمعك جهت تغییر برنامه متناسب با محیط  شنیداری كه در آن هستید برای شما مشكل می‌باشد ، حتما از فن‌آوری فركانسی خودكار استفاده نمایید. این فن‌آوری، پاسخ فركانسی (زیرو بمی) سمعك را بر طبق ویژگی‌های محیطی شنیداری به صورت خودكار تغییر داده و بهترین كیفیت صوتی را برای استفاده در آن محیط ایجاد می‌نماید.

هموارسازی صدا (Sound Smoothing)

حتما تاكنون صداهای تیز وانفجاری مانند شكستن ظروف ، مچاله كردن كاغذ ، صدای تیراندازی و غیره باعث آزار و ناراحتی شما شده است. سمعك‌های مجهز به فن‌آوری هموارسازی صوت در محیط‌های شنیداری مختلف در صورت وجود داشتن اینگونه صدا‌های ناهنجار به طور خودكارسریعاً فعال شده و این اصوات را برای شما نرم و راحت می‌سازند.

مكان‌یاب صوت (Sound Locator)

در افراد دارای شنوایی طبیعی، سیستم عصب مركزی گوش با كمك بخش كانال خارجی گوش اصوات را جمع آوری كرده و به مكان‌یابی صدا كمك می‌كند، در حالی كه افراد كم شنوا در كشف مكان و منبع و جهت اصوات دچار مشكل می‌باشند. فن‌آوری مكان‌یاب صوتی به صورت الكترونیكی در كشف منبع صوت به فرد كم شنوا كمك می‌كند.

میكروفن‌های جهت‌دار

فن‌آوری میكروفون جهت‌دار به منظور كاهش اصوات جدا از منبع صوتی مورد نظر كاربر سمعك بر روی سمعك‌های پشت‌گوشی و داخل گوشی تعبیه شده‌اند. این فن‌آوری این امكان را به كاربر سمعك می‌دهد كه با تمركز بر روی منبع صوتی مورد نظر خود حداكثر درك گفتار و وضوح شنیداری را در محیط‌های شنیداری مختلف داشته باشد. این فن‌آوری در طی سال‌های گذشته تغییرات و پیشرفت‌های قابل توجه‌ای داشته است. شركت زیمنس جهت رضایت بیماران حد‌اكثر استفاده را از این فن‌آوری در محصولات خود نموده است و اوج استفاده از این فن‌آوری را در محصولات سری پلاس خود ارایه نموده است.

كانال (Channel)

 به طوركلی در سمعك‌های دیجیتال پیشرفته از 3 نوع كانال با اسامی كانال‌های تنظیمی ، محدودكنندگی و پردازشی استفاده می‌شوند. كانال‌های تنظیمی برای تنظیم دقیق میزان تقویت در هر فركانس در سمعك به كار برده می‌شوند. هر چه تعداد كانال‌های تنظیمی بیشتر باشد ، سمعك دقیق‌تر و منطبق‌تر با منحنی كاهش شنوایی بیمار تنظیم می‌گردد و لذا رضایت بیمار از سمعك بیشتر می‌شود. برای اینكه صداهای بسیار بلند باعث آزار فرد كم شنوا نشود و از طرف دیگر صداهای ضعیف برای فرد قابل شنیدن باشند در سمعك از كانال‌های محدودكننده استفاده می‌شوند. دسته سوم كانال‌ها، كانال‌های پردازشی است كه سازگاری با محیط را ایجاد می‌كنند. یعنی با تغییر شرایط شنیداری محیط، ویژگی‌های فركانس‌های سمعك منطبق با شرایط شنیداری جدید  تغییر می‌كنند.