حقایق  و افكار عمومی در خصوص كاهش شنوایی


حقایقی درباره كاهش شنوایی:


- كاهش شنوایی دومین پدیده شایع بعد از آرتروز بین بزرگسلان میانسال است.
- فقط ده درصد از ضعف‌های شنوایی بوسیله عمل جراحی و سایر روشهای پزشكی قابل درمان هستند.
- نود درصد از كاهش شنوایی ها توسط سمعك جبران می‌شوند.
- فقط شانزده درصد از پزشکان درهنگام معاینه افراد به دنبال نشانه‌های ضعف شنوایی درآنها می‌گردند.
- شنیدن صداهایی با شدت فراتر از 90 – 80 دسی‌بل بیش از 8ساعت در روز خطرناك شناخته شده‌اند.
- آژیر ماشین آتش‌نشانی، صدای بلند موسیقی، صدای هواپیما، صدای ماشین ‌چمن‌زنی، صدای ابزارآلات سنگین ساختمان‌سازی همگی از صداهایی هستند كه دامنه آنها فراتر از 80دسی‌بل شناخته شده و در صورت شنیدن مكرر و مستمر موجب كاهش شنوایی می‌شوند.
بسیاری از اطلاعاتی كه مردم در خصوص كاهش شنوایی و سمعك دارند بسیار سطحی یا كاملاً غلط است. پیش از آنكه قضاوتی درباره كاهش شنوایی و سمعك داشته باشید بیایید نگاهی به حقایق پشت پرده این اطلاعات نادرست و سطحی مردم بیاندازیم.


عقاید عمومی:


بسیاری از مردم اینگونه فكر می‌كنند كه چنانچه در مرحله دچار شدن به كاهش شنوایی باشند خودشان سریعاً متوجه این موضوع خواهند شد.


حقیقت:


حقیقت آنست كه كاهش شنوایی مراحل خود را آهسته و بتدریج طی می‌كند. در مراحل مقدماتی تمامی علایم و نشانه‌های این ضعف دربدن مخفی است. توانایی ویژه سیستم دفاعی بدن در تطبیق دادن بدن با شرایط موجود و پوشش ضعف‌های آن سبب می‌شود تا افراد نتوانند متوجه بروز برخی از ضعف‌ها از جمله كاهش شنوایی در مراحل اولیه آن باشند. یك ارزیابی ساده (پرسش و پاسخ) شنوایی می‌تواند نظر تقریباً دقیقتری از میزان شنواییتان بیان كند. چنانچه به یك شنوایی‌شناس مراجعه نمایید به طور یقین پاسخ كاملا دقیقی از میزان شنواییتان دریافت می‌كنید.



عقاید عمومی:


اگر شنوایی شما آسیب دیده این فقط به این معنی است كه صداها به اندازه كافی بلند نمی‌باشند.


حقیقت:


قدرت شنوایی تنها با بلندی یا شدت صدا ارتباط ندارد. معمولاً ضعف شنوایی ارتباطی با بلندی یا كمی صدا ندارد بلكه رابطه مستقیمی با فركانس‌های (زیر و بمی) صدا دارد. معمولاً شنیدن فركانس‌های زیر بخصوص در مكان‌هایی كه صداهای پس‌زمینه وجود دارد برای افرادی كه دچار كم شنوایی شده‌اند سخت است (مانند گفتگو در رستوران یا مكان‌های شلوغ). به همین دلیل است كه تنها تقویت صداهای ورودی به گوش نمی‌تواند در بهبود ضعف شنوایی موثر باشد.


عقاید عمومی:


ادامه زندگی با وجود ضعف شنوایی چندان مشكل حادی نیست.


حقیقت:


كاهش شنوایی موجب بروز تاثیرات روانشناسی مانند افسردگی ، انزوا و عصبی بودن می‌شود. بوجود آمدن مشكل در برقراری ارتباط با دیگران سبب از دست دادن صبر و حوصله در روابط و در نتیجه كم شدن احترام دیگران به توانخواه می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌كنیم مشكل ضعف شنوایی خود را تایید و سعی در رفع آن نمایید و هرگز سعی در انكار و عدم توجه به تاثیرات آن ننمایید.



عقاید عمومی:


سمعك‌ها قابل رویت هستند و چندان جالب و زیبا نیستند.
حقیقت:
كاملاً صحیح است كه سمعك‌ها نمی‌توانند به عنوان ابزار مد مانند عینك‌ها كاربرد وسیعی داشته باشند. با بهره‌گیری ازفن‌آوری نوین، سمعك‌های جدید كاملاً ظریف، كوچك و دقیق‌تر از سمعك‌های قدیمی به بازار عرضه شده‌اند. هم‌اكنون بسیاری از مردم از سمعك‌هایی بهره می‌برند كه كاملاً داخل گوش تعبییه شده یا در داخل كانال گوش تقریباً مخفی شده‌اند. سمعك‌های پشت‌گوشی هم علی‌رغم كوچك شدن بسیار محسوس‌شان در سال‌های اخیر باز هم می‌توان با تغییر اندكی در فرم اصلاح موی سر از توجه مردم مخفی نگه داشت.



عقاید عمومی:


سمعك‌های دارای كیفیت خوب، بدون شك و تردید بسیار گران هستند.


حقیقت:


فن‌آوری نوین تجربه بهتر شنیدن را برای تمامی اقشار مردم به ارمغان آورده است. مساله واقعی كیفیت زندگی و ارزش آن برای شما‌ست. اگر سمعك‌های خوب به نظر شما گران می‌باشند مسلماً ارزش‌یابی و قیمت گذاشتن بر تجربه یك زندگی بهتر بسیار سخت‌تر است. شما می‌توانید ارزش‌ها و مزایای استفاده از سمعك را در مقایسه با قیمت آن برآورد كنید و سپس تصمیم به استفاده از آن بگیرید. بهتر است بدانید كه درمان كم شنوایی و لذت بردن ازمزایای آن در مقایسه با درمان دیگر مشكلات سلامتی بسیارارزان و كم هزینه است.



عقاید عمومی:


سمعك‌ها كارایی لازم را ندارند.


حقیقت:


حقیقت آنست كه سمعك‌ها نمی‌توانند روند رو به رشد سن مردم را متوقف و یا اینكه قدرت شنوایی از دست‌رفته سیستم شنوایی را به آنها برگردانند. كار شنیدن بیشتر توسط سیستم عصبی مغز انجام می‌گیرد تا بخش گوش درونی بنابراین برای بهتر شنیدن فقط این سمعك‌ها نیستند كه وظیفه نهایی برعهده آنها می‌باشد بلكه همانطور كه ذكر شد سلامت كامل سیستم عصبی شنیداری مغز نیز مهم می‌باشد. فن‌آوری هوشمند جدید (سیستم دیجیتال) با تقویت فركانس‌های انتخابی و مورد نیاز به بهتر شنیدن افراد در موقعیت‌های مختلف كمك شایانی نموده است. البته بیان این نكته ضروری است كه هیچ سمعكی هرچه قدر هم كه هوشمند و نوین باشد تا زمانیكه شخص حاضر به پذیرش و تطبیق خود با آن نباشد كارایی لازم را نخواهد داشت.

 

  • سمعک همدان
  • درباره کم شنوایی
  • حقایق و افکار عمومی در مورد کاهش شنوایی