سمعک و انواع آن 

سمعک و انواع آن 

سمعك‌ها در 3 گروه اصلی تولید و عرضه می‌‌شوند. این 3 گروه سمعك خود شامل مدل‌ها و اندازه‌های مختلفی جهت پوشش انواع مختلف كاهش شنوایی‌ها از خفیف تا شدید می‌باشند اما با این وجود اگر كاهش شنوایی از نوع شدید باشد تعداد سمعك‌های پوشش‌دهنده این نوع كاهش شنوایی محدودتر می‌شود. علاوه بر تفاوت اندازه و شكل سمعك‌ها هركدام ازآنها فن‌آوری و متعلقات متفاوت و ویژه خودشان را دارا می‌باشند كه بر قیمت آنها تأثیر می‌گذارد. 

گرو‌ه سمعك به شرح زیر می‌باشند:

1- سمعك‌های پشت گوشی
Behind The Ear (BTE)

الف - سمعك‌های پشت گوشی معمولی
ب- سمعك‌های پشت گوشی مینیاتوری رسیور داخل كانال (RIC)
ت- سمعك‌های پشت گوشی مینیاتوری باز یا آزاد(Open & Free)

 2- سمعك جیبی
‍(Pocket Aid)

سمعك‌های جیبی، نسل اول سمعك‌های الكترونیكی می‌باشند كه از ۵۰ سال پیش به افراد كم شنوا توصیه و تجویز می‌شدند.

٣- سمعك‌های داخل گوشی
In The Ear (ITE)

الف- سمعك داخل گوشی شل
ب‌- سمعك داخل گوشی كانال
ت‌- سمعك داخل گوشی مینی كانال
ث‌- سمعك داخل گوشی نامریی

سمعك‌های پشت گوشی  Behind The Ear (BTE)

سمعك‌های پشت گوشی یك قاب پلاستیكی دارند كه كلیه قطعات سمعك داخل آن قرارگرفته و پشت‌گوش بیمار قرارمی‌گیرد. صدای تقویت شده سمعك توسط یك شلنگ پلاستیكی ظریف وشفاف به داخل كانال گوش انتقال پیدا می‌كند . با وجود اینكه سمعك پشت گوشی از قدیمی‌ترین سمعك‌های جهان می‌باشد و تقریبا چند دهه از عرضه آن می‌گذرد ولی با پیشرفت فن‌آوری هر روز كیفیت این سمعك‌ها بهتر و هوشمندانه‌تر و اندازه آنها كوچكتر می‌شود. مهم‌ترین مزیت سمعك پشت‌گوشی تقویت بیشتر صدا در مقایسه با سایر سمعك‌ها است ، طول عمر بیشتر باطری و مقاومت آنها هم تقریباً بیشتراست و حتی نمونه‌هایی از نوع ضد آب آنها به بازار عرضه شده است. از ابتدای سال 2007 سری جدیدی از سمعك‌های پشت گوشی با اندازه مینیاتوری بسیار كوچك در 3 مدل رسیور داخل كانال (RIC) و باز و آزاد (Open&Free) به بازار عرضه شده‌اند كه با توجه به طراحی زیبا و به روز، اندازه كوچك، ویژگی‌های شنیداری دیجیتال منحصر بفرد ، كیفیت فوق‌العاده صدایشان و قابلیت پوشش انواع مختلف كم شنوایی‌ها بسیار مورد توجه مصرف ‌كنندگان سمعك قرارگرفته‌اند. در سمعك‌های پشت گوشی رسیور داخل كانال (RIC) بلندگو مینیاتوری و ریز سمعك از بدنه سمعك خارج می‌باشد و در كانال گوش بیمار بوسیله پروب پلاستیكی یا قالب گوش بیمار قرارمی‌گیرد. سمعك‌های باز و آزاد (Open&Free) از لحاظ شكل دقیقاً مانند سمعك‌های پشت گوشی معمولی می‌باشند ولی از لحاظ اندازه و طراحی بسیار كوچكتر و ریزتر از سمعك‌های پشت گوشی معمولی می‌باشند.

سمعك‌های داخل گوشی  In The Ear (ITE)

قطعات سمعك داخل گوشی (نوع شل) درون پوسته‌ای كه دقیقاً مطابق شكل داخلی گوش ساخته شده قرارمی‌گیرند. این نوع سمعك در داخل گوش جا‌گرفته و كل حفره گوش را پرمی‌كند. اندازه كوچك ، كم وزنی و كنترل راحت سمعك گوشه‌ای از مزایای این سمعك است.
سمعكهای كانال و مینی كانال در مقایسه با سمعك شل كوچكترهستند اما همچنان مانند سمعك شل قطعات درون پوسته‌ای مطابق شكل داخل گوش قرارمی‌گیرند ولی اندازه پوسته كوچكتر است و قسمت كمی از آن از قسمت گوش بیرونی قابل رویت است. این دو نوع سمعك تقریباً در داخل گوش مخفی هستند ولی با مقداری دقت قابل دید می‌باشند. سمعك‌های داخل گوشی كه تقریباً داخل كانال گوش مخفی می‌شوند به نامCIC یا نامریی معروف می‌باشند. این نوع سمعك تقریباً مخفی می‌باشد و حتی در صورت تمركز دید به گوش تنها قسمت قابل دید آن دستگیره نازك وشیشه‌ای درآوردن و جا گذاشتن سمعك می‌باشد. سمعك‌های نامریی به واسطه كوچكی وعدم دیدشان بسیار مورد پسند توانخواهان كم شنوا هستند ولی باید توجه داشت كه كانال گوش بعضی از توانخواهان كم شنوا بسیار كوچك یا استخوانی است و امكان ساخت این نوع سمعك برای آنها میسر نمی‌باشد. سمعك‌های داخل گوشی و پشت گوشی رسیور داخل كانال به واسطه نزدیكتر بودن به پرده گوش صدایی شفاف‌تر و طبیعی‌تر دارند.

سمعك جیبی ‍(Pocket Aid)

سمعك‌های جیبی، نسل اول سمعك‌های الكترونیكی می‌باشند كه از 50 سال پیش به افراد كم شنوا توصیه و تجویز می‌شدند. این نوع سمعك پیشرفت و توسعه كمتری از لحاظ طراحی یا فن‌آوری در مقایسه با سمعك‌های پشت ‌گوشی و داخل‌گوشی داشته با این وجود به واسطه قیمت پایین ، قدرت تقویت بالا و عدم نیاز به تعمیرات و سرویس همچنان مشتریان خاص خود را دارا می‌باشد. در این نوع سمعك بخش الكترونیكی تقویت صدا كه اندازه یك رادیو جیبی می‌باشد به پیراهن فرد كم شنوا نصب می‌شود و قسمت بلندگو سمعك توسط یك سیم و قالب داخل گوش مددجو قرارمی‌گیرد. توجه داشته باشید كه نوع و اندازه سمعك عامل اصلی  افزایش یا كاهش قیمت سمعك نمی‌باشند و در هر سه مدل سمعك چه داخل گوشی ، چه پشت گوشی و چه جیبی ، شما محصولات ارزان و گران قیمت بر اساس فن‌آوری ، ویژگی‌های شنیداری و الكترونیكی ، متعلقات ، قدرت و نوع پوشش و.... با قیمت‌های مختلف متناسب با بودجه خود می‌توانید پیدا نمایید. شنوایی‌شناس معالج با توجه به شرایط خاص گوش شما و بر اساس آزمایش شنوایی ، میزان كاهش شنواییتان و نوع كار و فعالیت روزانه‌تان سمعك‌هایی را كه مناسب شما هستند پیشنهاد می‌دهد.